måndag 11 november 2013

DIY Himmeli

bild från pinterest

Jag har länge haft en dröm att ha en 
egen himmeli, denna traditionella konstverk från
förr gjord av halmstrå. 
Himmeli kan man även göra av sugrör, till exempel.
Nu har jag gjort min allra första himmeli :-)
Som material använde jag mig av mässing rör och tunn
fiskelina. Annars går det lika bra med
sugrör, nål och tråd.
För en kvadratisk form behövs
12 stycken lika långa rör.
 Börja med att trä tre rör efter varandra 
och knyt ihop till en triangel.
 Därefter trär man två rör efter varann.
Trä igenom tråden i ett rör så
att det bildas två trianglar.
 Fortsätt på samma sätt...
Sista röret sammanbinder kvadraten.
 
Slutligen knyter man ihop sista delen. Klart.
På nätet finner man massor med olika variationer 
av himmeli´s. 
Min första himmeli!
Riktigt roligt att göra. Min man har haft som
uppgift att kapa mässing rör i rätt antal och längder.
Det tackar jag för :-)
Lagom pyssligt att göra och med lite
julmusik i bakgrunden så infinner sig rätta
stämningen ganska snabbt...

1 kommentar:

JessicaL sa...

Hej!

Var köper du mässingsrören? :) Så fint!