lördag 22 juni 2013

Midsommardag

Midsommarafton påbörjades med att
fylla på kylen med nödvändigheter och go´saker.
Och jakten på jordgubbar. Gubbarna har varit
eftertraktade så till den grad att det inte fanns att köpa.
Till slut fann jag det jag sökte, plockade till mig
dessa röda bär och lugnet återfann sig så smått.
Hem och baka en sommartårta.
Med mycket jordgubbar, mums!
Vädret har varit ett stort samtalsämne i tidningar,
vi fick klibbig värme och mörka moln.
Och förlösande sommar regn.
Vattentunnan som tidigare har varit blå,
har jag spraymålat svart. 
Idén har jag norpat HÄR. :-)

Förutom att äta god mat på midsommar
så håller vi fast vi traditionerna att bada bastu.
Med underbart doftande björkris.
Björkriset samlas ihop till en ruska
(vasta eller vihta som det kallas på finska),
 som blöts ner innan man börjar med "klatschandet".
Vilket är bra för blodcirkulation och fungerar
även som massage.

Om du undrar var tomten håller hus under
sommarhalvåret, så ligger han och vilar upp sig
i hängmattan hemma i vår bastu ;-)

Bastustävan av trä är ett loppisfynd, som ny.
Den i koppar är fin också men liten, då vi 
använder ganska mycket vatten när vi kastar "löyly".
Den är en stämningshöjare om fyller på vatten till ungefär
hälften och lägger i några tända värmeljus. 
Så vackert! Nästan så jag längtar till hösten...
men först nu njuter vi av sommaren :-)

Inga kommentarer: