måndag 28 januari 2013

Nära ögat

Dagen efter.
Skakad men inte skadad.
En bilfärd som kunde ha slutat riktigt illa.
Helt plötsligt så uppenbarar sig älgen
precis framför bilen...
enda tanken som jag hinner tänka..
nu krockar vi, älgen och jag.
Bromsar reflexmässigt.
Ser älgen flimra förbi. En smäll.
I ögonvrån ser jag den försvinna ut mot
skog och mark, samtidigt som jag ser
i backspegeln hur den andra älgen
springer förbi.
Tänk om jag hade haft något högre fart,
tänk om jag inte hade hunnit bromsa alls...
nu hamnade jag mittemellan två älgar 
istället för att ge dem en skjuts
till okänt ställe...
Ingen skada på bilen blev det heller
och jag hoppas älgen klarade sig
utan men. Och att jägaren inte får
en anledning att avsluta älgens liv.
Skakad...det är jag.

Tappi pojken är nu 8 månader gammal.

1 kommentar:

Unknown sa...

En sån TUR att Du klarade Dej <3
Och hoppas att älgen gjorde det också.

KRAM,Eva